Genetická metoda čtení

pro 1. ročník ZŠ

Genetická metoda

Genetická metoda čtení je jednou z metod čtení používaných v našich školách. Také bychom ji mohli nazvat „hláskovací“ nebo „písmenková“, neboť děti se neučí číst po slabikách (jako je to v případě analyticko-syntetické metody, která se u nás začala používat po druhé světové válce a až do počátku devadesátých let byla jedinou metodou výuky čtení), ale nejprve se naučí velká a pak malá písmena. Jednotlivá slova tedy hláskují a hned zase spojují v celek. Tato metoda u nás byla používána před první světovou válkou a někdy byla také nazývána Kožíškovou metodou (podle spisovatele Josefa Kožíška, autora snad nejznámějšího slabikáře Poupata). Genetická metoda umožňuje rychlé čtení s porozuměním – děti mají pocit, že čtou opravdu rychle a čtenému rozumí. Soubor učebnic pro český jazyk a literaturu v 1. ročníku ZŠ s výukou čtení a psaní genetickou metodou je alternativou učebnic pro výuku čtení analyticko-syntetickou metodou.

Cílem nových učebnic čtení a psaní genetickou metodou je zprostředkovat poznání jazyka přirozeným způsobem – žáci od počátku čtou a zapisují smysluplné texty. Učebnice přinášejí zajímavou alternativu k běžně užívaným metodám, neboť vyžadují větší aktivitu dítěte a poskytují prostor k hledání vlastní cesty ke čtení a psaní. Soubor se skládá z pracovní učebnice Začínáme číst a psát, pracovní učebnice Už čteme a píšeme sami, sešitu Uvolňovací cviky a tvarové prvky psacího písma, tří písanek pro nácvik psacího písma, zvukového CD a příručky učitele, která usnadní práci i začínajícím učitelům. Pro čtení ve 2. pololetí 1. ročníku je možné využít Čítanku 1 pro ZŠ.

Začínáme číst a psát

Začínáme číst a psát (genetická metoda)

Pracovní učebnice spolu se sešitem Uvolňovací cviky pro rozvoj grafomotoriky pokrývá období zhruba první poloviny školního roku. Úvodní část je věnovaná motivaci dítěte a průpravnému čtení s nezastupitelnými obrázky, které děti nejen „čtou“, ale i „píší“. Důraz je kladen na formulaci sdělení a myšlenek, k jejichž záznamu se od začátku využívá kresby a symbolu. Na tuto část plynule navazuje nácvik čtení i psaní velkých písmen celé abecedy a čtení slov i vět. Vyvození jednotlivých písmen vychází ze jmen dětí jedné fiktivní první třídy a jejich zážitků a příběhů. Nechybí ani nácvik samostatného písemného projevu dítěte.

Učebnice je dvojbarevná a nabízí řadu tvořivých námětů. Krásné ilustrace poskytují prostor nejen pro výuku, ale i pro potěšení dětí v době mimo vyučování. V dolní části stránek se nachází lišta se stručnými pokyny pro práci dítěte v případě jeho nepřítomnosti ve škole.

Už čteme a píšeme sami

Už čteme a píšeme sami (genetická metoda)

Druhá, plnobarevná pracovní učebnice přechází k malé abecedě, po níž jsou zařazeny texty ke čtení a projekty. Obojí napomáhá jak k celostnímu jazykovému rozvoji dítěte, tak ke zvyšování samostatnosti v jeho ústním i písemném projevu. Novinkou je projektová část, v níž se žáci naučí funkčně využít nabytých vědomostí při řešení běžných situací. K rozvoji vizuální komunikace, kterou lze zjednodušeně vyjádřit jako dovednost „číst“ obrazové sdělení, přispívá množství ilustrací a fotografií.

Hrajeme si ve škole i doma

Soubor obsahuje 40 pracovních listů, které mohou být využity jako doplněk k jakékoli učebnicové řadě genetické metody čtení. Dobře také poslouží k domácímu procvičování nebo k reedukaci dětí se specifickými potřebami. Časově pokrývá přibližně 1. pololetí (etapa velkých tiskacích písmen).

Uvolňovací cviky

Uvolňovací cviky (genetická metoda)

Tento sešit je věnován uvolnění ruky a průpravě pro psaní. Motivační obrázky vycházejí z pracovní učebnice Začínáme číst a psát, pomůckou pro nácvik rytmického pohybu ruky při psaní jsou jednoduché texty uvedené v příručce učitele.

Písanky – vázané písmo

Písanka 1 (genetická metoda)   

Nácvik klasického psacího písma, které přichází na řadu přibližně v polovině školního roku, je veden zčásti tradičními postupy, zčásti již nabytými zkušenostmi dětí při psaní velkými tiskacími písmeny. Je proto o něco kratší a rychlejší než u dětí, píšících současně s vyvozováním všech podob písmena. U každého nového písmena je prostor pro vlastní ilustraci dítěte. Dolní část stránek obsahuje postupně se rozšiřující přehled nacvičených písmen.

Písanky – nevázané písmo

    

Písanky nevázaného písma Sassoon jsou určené pro výuku čtení a psaní genetickou metodou. Jsou součástí učebnicového souboru s učebnicemi Začínáme číst a psát, Už čteme a píšeme sami a Hrajeme si ve škole i doma. Součástí souboru písanek je i pracovní sešit Uvolňovací cviky a tvarové prvky psacího písma a Cvičebníček.
Písanky jsou vysázeny fontem Sassoon.
Soubor písanek lze používat samostatně i k dalším učebnicím čtení genetickou metodou.
Písanky můžete nakoupit v balíčku za sníženou cenu 99 Kč. Balíček obsahuje všechny tři písanky a Cvičebníček.

Příručka učitele k nevázanému písmu Sassoon zdarma ke stažení ZDE.

Příručka učitele

Český jazyk 1 PU (genetická metoda)

Příručka učitele je společná pro všechny části souboru. Obsahuje podrobnou metodickou část i přehledy učiva s orientačními harmonogramy, přehledy rozvíjení klíčových kompetencí, očekávaných výstupů a průřezových témat. Přípravu učitele usnadní reprodukce stran příslušných učebnic a písanek. V úvodní části je podrobně popsaná použitá metoda čtení. Je určena vyučujícím, kteří by děti chtěli učit číst a psát genetickou metodou, ale nemají s ní dosud žádnou vlastní zkušenost.

Audionahrávky na CD

Zvukové CD je určeno zejména k nácviku a rozvíjení pozorného naslouchání.

Čítanka 1

Čítanka 1 učebnice

Pro čtení ve 2. pololetí 1. ročníku je možné využít Čítanku. Texty jsou vybrány s ohledem na docvičování techniky čtení (správnost, porozumění) a také na komunikační a estetické aspekty čteného či mluveného jazyka (plynulost, výraz, frázování, přiměřená rychlost). Výběr ukázek vychází z formulovaných týdenních témat, navazuje na Živou abecedu a Slabikář. Jednotlivá témata jsou vybírána s ohledem na časové období, kdy budou děti texty číst (květen, červen), proto se velká část věnuje přírodě. Čítanka je komponována jako výběrová, převažují básně a prozaické texty. Součástí každého textu v Čítance 1 je přehled obtížných slov vhodných pro přípravné čtení a otázky s doplňujícími úkoly, které jsou umístěny na dolní liště. Čítanka je doplněna původními ilustracemi a fotografiemi, jsou zde prezentováni i významní čeští ilustrátoři.

Návaznost

Na učebnice pro 1. ročník navazují učebnice českého jazyka literatury, které pokryjí zbývající čtyři ročníky 1. stupně ZŠ.

Ocenění

Frankfurt 2013 - stříbrná medaile

Učebnice této řady získaly stříbrnou medaili v soutěži nejlepších evropských učebnic Best European Schoolbook Awards. Soutěž proběhla v rámci knižního veletrhu ve Frankfurtu nad Mohanem, kterou pořádají Evropská asociace nakladatelství učebnic (EEPG), Frankfurter Buchmesse a Mezinárodní asociace pro výzkum učebnic a dalších edukačních médií (IARTEM).