Český jazyk pro každého
Připravovaná řada učebnic Český jazyk pro každého vychází z moderních didaktických přístupů, které dávají větší prostor komunikačně orientovanému vyučování při zachování systémového přístupu k jazyku.
Učivo je v každé kapitole rozděleno na tři části: 1. komunikační výchovu; 2. textově-slohovou výchovu, 3. jazykovou výchovu. Komunikační a textově-slohová výchova v nové učebnici získaly reprezentativnější prostor, než bylo dosud zvykem, ale rozčlenění učiva na jednotlivé výchovy zajišťuje naprosto přehledné vedení výuky. Tato strukturace dobře poslouží vyučujícím zvyklým na tradiční přístup a zároveň inspiruje učitele hledající nové možnosti. Vyučující mohou podle svých zkušeností i konkrétní situace ve třídě svobodně nakládat s tím, jak postupně, či naopak provázaně se budou s žáky jednotlivým výchovám věnovat. Nejde proto o čistě komunikační přístup, v němž by byly všechny složky propojeny do jednoho celku bez rozčlenění.
Cíle nové učebnice
- zprostředkovat žákům komplexní pohled na češtinu jako národní a mateřský jazyk;
- rozvíjet komunikační kompetence žáků v každodenních komunikačních situacích;
- posílit aktivní zapojení žáků do výuky a zvýšit podíl jejich vlastní řečové činnosti a vzájemné vrstevnické komunikace;
- posílit kompetence žáků v oblasti tvorby vlastních psaných i mluvených projevů různých žánrů;
- ukázat provázanost jazykových a komunikačních témat s ostatními oblastmi lidského života prostřednictvím mezioborových souvislostí.
Učebnice vhodná pro každého
Nová řada učebnic je orientována na žáka. Jednotlivé kapitoly přinášejí konkrétní komunikační situace každodenního života, které jsou pro žáky 6. až 9. ročníku ZŠ relevantní, z nich jsou pak abstrahovány obecné komunikační principy. Cílem je, aby si žák osvojil určité komunikační chování na konkrétních modelech komunikace, nikoli abstraktní teoretické koncepty. Práce s učebnicí by měla nejen poskytnout vodítko, jak komunikační situace rozpoznávat a analyzovat, ale hlavně motivovat k tomu, aby do nich žáci i v běžném životě vstupovali s plným vědomím všech složek komunikační situace a jazykových prostředků v nich užívaných. Učebnice budou určeny všem typům žáků, a proto pracují s různými stupni obtížnosti úkolů – kromě úrovně základní obsahují i úkoly nadstavbové.
Struktura učebnice
Obsah každého ročníku učebnice je členěn do 10 kapitol. Každá kapitola obsahuje tři graficky oddělené části; tyto tři části jsou v principu samostatné, ale jsou sjednoceny a vzájemně volně provázány centrálním tématem z oblasti komunikační výchovy. Učebnice je koncipována tak, aby umožňovala konstruktivistický přístup k výuce.
1. Komunikační výchova (KV)
je centrální a výchozí složkou. Definuje obecné téma kapitoly, jež se dotýká základních principů komunikace a komunikačních situací. Např.: V rámci tématu se žáci učí analyzovat jednotlivé složky komunikační situace, tj. kdo s kým komunikuje, za jakých okolností, v jakém prostředí, jakými způsoby a prostředky, s jakým záměrem, jaký je předchozí kontext, presupozice mluvčích atd.
2. Textově-slohová výchova (TSV)
navazuje na KV rozvojem specifických znalostí a dovedností, zaměřuje se na práci s texty, které ukazují relevanci osvojovaných znalostí a při jejichž tvorbě lze dále pracovat s osvojenými koncepty.
Např.: TSV navazuje na dané téma KV uvědoměním, že komunikační situace a její jednotlivé složky určují volbu adekvátních slohových útvarů a postupů..
3. Jazyková výchova (JV)
je koncipována jako poměrně samostatná a uzavřená složka, která postupně a systematicky uvádí žáky do problematiky různých jazykových rovin a kategorií. Centrální téma KV je v této složce reflektováno ve formě jednotlivých, vhodně zařazených souvisejících úkolů. Pracovní sešit umožní soustavně procvičovat všechny v učebnici uvedené mluvnické jevy.
Struktura kapitoly
Každá kapitola tvoří tematicky uzavřený celek. Je uvozena motivační úvodní stranou, jež předznamenává téma a cíle kapitoly. Dále následuje zpravidla 6 dvojstran vzdělávacího obsahu, přičemž každá za tří složek (KV, TSV a JV) se podílí minimálně 1 dvojstranou v každé kapitole (podle náročnosti konkrétního vzdělávacího obsahu). Každá kapitola je uzavřena závěrečnou stranou, jež celá poskytuje prostor pro sebehodnocení žáka či další reflexi získaných informací a kompetencí.
Učebnice obsahuje nadstandardní množství unikátních autentických i beletristických textů, s nimiž lze pracovat především v komunikační, ale také textově-slohové a jazykové výchově. Originální a pro žáky cenné texty otevírají komunikační témata kapitol, nebo poukazují na mezipředmětové souvislosti. Velká část z nich je také přímou inspirací pro literární výchovu.
Informační, digitální i mediální gramotnost
Učebnice zachycuje současný dynamický svět, který je přeplněný moderními technologiemi. Neleká se ani novinek a příkladně jde vstříc technologickým vymoženostem v různých podobách. Tím jistě může být blízká žákům ovšem role učebnice je i zde zásadně didaktická. Svým neotřelým vhledem tento svět technologií především uspořádává a umožňuje žákům, aby rozvíjeli svou informační, digitální i mediální gramotnost a uměli využívat technologie smysluplným způsobem. Učebnice je nápomocná i vyučujícím, jimž přináší mnoho inspirace k tomu, jak žáky podpořit v získávání digitální kompetence.
Žáci pracují s Internetovou jazykovou příručkou či internetovými slovníky SSČ, SSJČ. Dále používají překladače z cizích jazyků či portál Českého národního korpusu. Pravidelně se učí orientovat při vyhledávání na internetu, jak najít věrohodný zdroj informací, jak informace věcně zaznamenávat. Učebnice informuje o mobilních aplikacích spojených se vzděláváním či zdravotnictvím apod. Textově čerpá z různých internetových zdrojů a také sociálních sítí.
Hybridní pracovní sešit
Ke každé kapitole v učebnici bude patřit přibližně 8 stran v pracovním sešitě. Pracovní sešit umožní, aby si v něm žáci nově prakticky vyzkoušeli a prohloubili učivo z komunikační a textově-slohové výchovy. Důraz je kladen na srozumitelnost cvičení a také jejich dobrou verifikovatelnost. Necháváme však i zde otevřená cvičení, kde mohou žáci projevit svou tvořivost a zkoušet si své jazykové dovednosti. Vedlo toho je však hlavním úkolem pracovního sešitu přinést dostatečné množství cvičení na fixaci mluvnického učiva. Pracovní sešit je tak výrazným doplněním jazykové výchovy v učebnici, neboť umožňuje intenzivní procvičování a opakování jazykového učiva. Opět se jedná o hybridní pracovní sešit, který je prostřednictvím kódů rozšířen o procvičování na Škole s nadhledem