Prvouka 1

Více o učebnici Více o příručce učitele

Milí rodiče,

napsaly jsme pro prvňáčky – vaše děti – učebnici prvouky. Při jejím vytváření jsme se inspirovaly prací zkušených českých učitelek a učitelů a také trendy, které se do výuky prvouky prosazují v zahraničí.

UČEBNICE PRO DĚTI
Prvouka 1 je pracovní učebnice – děti do ní můžou psát, kreslit či vlepovat a knížka jim zůstane jako záznam jejich zkoumání a objevů. Je šitá na míru dětem, které se na začátku první třídy teprve seznamují s písmeny, co nejvíce toho proto sdělují obrázky. Text se ale tu a tam objevuje – velkými písmeny, například v nadpisech nebo popiscích obrázků. Chtěly bychom textem jednak podnítit děti, které zatím nečtou, aby si uvědomily funkci textu a byly motivovány si jej brzy samy přečíst, a jednak povzbudit ty, které už číst a psát umějí a baví je to.

SPODNÍ LIŠTA
Text ve spodní liště je určen vyučujícím a rodičům. Jsou v něm shrnuty základní pokyny, jak se stránkou v učebnici pracovat. Další úkoly a tipy do výuky, pracovní listy, rozšiřující informace k učivu, ale i upozornění na případná zavádějící zjednodušení jsou potom uvedeny v příručce učitele.

BADATELSKÝ PŘÍSTUP
Naším cílem je, aby se děti už v první třídě naučily zkoumat, pozorovat, klást si otázky a zaznamenávat své objevy. Třeba projít vlastní školu a její okolí, vyrazit do přírody a pečlivě se dívat, vzít si lupu a bádat, jak vypadá například list, květ nebo plod zblízka. Zapojit i další smysly – sluch, čich, hmat, chuť. Přehledové stránky v učebnici pojímáme jako příruční pomůcku – pro určování stromů, zvířat, rostlin, … Pojmy, které se dětem budou hodit a se kterými budeme dále pracovat, označujeme v učebnici tučným písmem. Snažíme se, aby takových pojmů nebylo zbytečně mnoho.

TŘÍDNÍ LABORATOŘ
Za důležitou pro práci v prvouce považujeme základní výbavu, jako je lupa, metr nebo pravítko, kádinka, váha a další. Prvňáčci si práci s těmito nástroji rychle osvojí a přistupují pak ke zkoumání s velkou samostatností.

LIDÉ A ČAS
Jedním z podstatných témat pro první ročník je pozorování času. Věnujeme mu kapitolu ve druhé polovině školního roku, vyplatí se však zabývat se jím průběžně již od září, např. pomocí zápisu data a dne v týdnu nebo pozorováním proměn přírody v průběhu roku. K tomu slouží i pracovní listy s myšlenkovými mapami na konci učebnice. Jsou určeny pro záznam počasí, zvyků a tradic, růstu rostlin a chování živočichů v průběhu roku. Systematičtější učivo k proměnám přírody v průběhu roku vám pak poskytneme v učebnici Prvouka 2, kde věnujeme každému ročnímu období jednu kapitolu. Zde necháváme iniciativu více na vyučujících – pracovní listy mohou zařadit a použít s ohledem na to, jakými znalostmi jsou děti vybaveny už z předškolního vzdělávání, a na to, co znají ze své vlastní zkušenosti.

ŠKOLA S NADHLEDEM
Uvnitř učebnice najdete na každé straně unikátní kód, který propojuje platformu tištěné učebnice s interaktivním procvičováním na portálu Škola s nadhledem. Jedná se o zcela nový koncept tzv. chytrých hybridních vzdělávacích materiálů, určených pro všechny žáky, jejich učitele a rodiče. Procvičování na portálu je zcela zdarma a na každé cvičení navazuje okamžité vyhodnocení.

Objevit Školu s nadhledem 

Přejeme vašim dětem, aby se nejenom v hodinách prvouky učily pozorovat svět okolo sebe a aby zažívaly radost z poznávání. Vám přejeme pocit naplnění z toho, být jim na jejich cestě průvodci.

 

autorky
Michaela Dvořáková, Jana Stará, Radka Pištorová

redaktorka
Kateřina Machová Ondřejová