Český jazyk 1 – genetická metoda

Více o Začínáme číst a psát Více o Už čteme a píšeme sami Více o Hrajeme si ve škole i doma

Více o Uvolňovacích cvicích Více o písankách Více o příručce učitele Čítanka 1 – nová generace

Milí rodiče,

v tradičních metodách (např. čtení po slabikách, tzv.  analyticko-syntetická metoda) se nejprve klade důraz na správnost přečteného slova nebo věty. Porozumění obsahu se přidává až následně. U genetické metody jde naopak v první řadě o porozumění (napsanému nebo slyšenému) textu a technika čtení (a později i psaní) se zlepšuje až průběžně. Výuku tak zakládáme na tom, aby žáci poslouchali, vytvářeli nebo četli pro ně zajímavé texty, a aby své přemýšlení o nich ihned zapisovali (k zápisům využíváme takový způsob, který je jim zrovna vlastní, tzn. kresbu, symboly a písmena, která znají – více na str. 86). Zvolili jsme proto texty z prostředí, které Vaše děti dobře znají – příběhy prvňáčků. Reálná témata v nich vzbudí opravdový zájem o čtení a zapisování jim pomůže přirozeně začít zaznamenávat své myšlenky. Díky této pestrosti jsou také rozvíjeny jejich zájmy, všeobecný rozhled a další zvídavost. Velký prostor se přitom snažíme věnovat rozvoji komunikačních dovedností.

JAK ZAČÍNÁME ČÍST A PSÁT GENETICKOU METODOU
Po technické stránce je základem učebnice Začínáme číst a psát neustálé procvičování rozkladu a skladu (analýzy a syntézy) slov, která patří do běžné slovní zásoby šestiletých dětí. Nejčastěji k tomu využíváme hru na „Roboty“ (event. „Mimozemšťany“ apod.), kdy hláskujeme slova a děti je říkají celá (je vhodné, aby se role postupně také obracely). Během 1. pololetí (někdy i dříve) pak vyvodíme všechna písmena a žáci čtou po písmenkách (nikoliv po slabikách) jakákoliv slova. Vedle toho se věnujeme přípravě na psaní. Žáci totiž nejprve píšou jen velká tiskací písmena. Klasický nácvik do písanek začíná až později (často až ve druhém pololetí). Děti se tedy o to více mohou soustředit na osvojení základů. Rádi bychom ještě připomněli, že veškeré činnosti ve škole i doma by měly probíhat v optimistické a radostné atmosféře. Čerstvého školáka je třeba vždy nejprve pochválit a vyzdvihnout jeho silné stránky, aby získal k jazyku (i ke škole) pozitivní vztah. Až následně se můžeme domlouvat, jaké konkrétní stránky je třeba zlepšovat. Všichni bychom přitom měli mít na paměti, že v této fázi je daleko důležitější právě kladný vztah dítěte ke škole a k vyučování než jeho aktuální výkon.

PŘECHOD NA ČTENÍ PÍSMEN MALÉ TISKACÍ ABECEDY
Úvodní část učebnice Už Čteme a píšeme sami je věnována textům a cvičením, v nichž se děti seznámí s písmeny malé tiskací abecedy. Jelikož se mnohá malá písmena tvarově podobají „svým“ velkým písmenům, je postup jejich osvojení obvykle rychlý a bezproblémový. Žákům také často při rozlišování nových tvarů pomáhá skutečnost, že čtenému rozumí. Malá tiskací písmena se přitom učí pouze číst, nikoliv psát. Pokud však chtějí ve svých zápisech malé tiskací písmo vyzkoušet, nebráníme jim v tom. Nikdy ale nehodnotíme kvalitu psaní, nýbrž sledujeme výhradně lepší upevnění znalosti tvaru písmene.

PRVNÍ (MALÁ) ČÍTANKA
Čítanková část učebnice Už Čteme a píšeme sami obsahuje výběr nejrůznějších textů z dětských pohádek, z příběhů o dětech, z poezie pro děti, ale také z dětských encyklopedií. Texty jsou pak uspořádány do čtyř tematických celků, které jsou žákům blízké, a přitom dostatečně široké, aby si v nich každý mohl najít to své. Zároveň se snažíme, aby malí čtenáři s texty aktivně pracovali, tzn. povídali si o přečteném, diskutovali, zaujímali postoje, vyjadřovali pocity, ale také vyhledávali a dále zpracovávali informace. Právě tak si více uvědomí, že čtení není jen cílem jejich snažení, ale především prostředkem k tomu, aby měli o čem přemýšlet, povídat nebo se něco dozvídat.

PROJEKTOVÉ VYUČOVÁNÍ
Ve třetí části učebnice Už Čteme a píšeme sami jsou zařazeny návrhy projektů, které lze realizovat právě v návaznosti na jednotlivé kapitoly Malé čítanky. Řešení situací, při nichž žáci musí aktivně používat čtení a psaní, považujeme za  nejlepší způsob učení a  zdokonalování osvojovaných dovedností. Žáci si také začnou osvojovat důležité dovednosti plánování, komunikace, spolupráce, prezentace i hodnocení. Druhý díl učebnice tedy přináší dětem spoustu příležitostí, aby mohly čtení, psaní i mluvení využívat a rozvíjet v praktických činnostech, které jsou smysluplné, a proto děti baví a hlavně nenudí. Věříme, že čím více se děti podílejí na procesech plánování a realizace svého učení, čím více mají možnost uplatnit své nápady i dosavadní znalosti, tím více jsou motivovány a ochotny převzít zodpovědnost.

ŠKOLA S NADHLEDEM
Součástí obou učebnic jsou unikátní kódy, které propojují platformu tištěné učebnice s interaktivním procvičováním na portálu Škola s nadhledem. Jedná se o zcela nový koncept tzv. chytrých hybridních vzdělávacích materiálů, určených pro všechny žáky, jejich učitele a rodiče. Procvičování na portálu je zcela zdarma a na každé cvičení navazuje okamžité vyhodnocení.

Objevit Školu s nadhledem 

autoři
Jiří Havel
Karla Černá
Martina Grycová

redaktorka
Ivona Ivicová

Chcete se lépe zorientovat a pochopit učivo genetické metody? Otevřete si jednoduchý a stručný tahák pro rodiče (PDF), který jsme pro vás připravili.

Písanky ke genetické metodě nabízíme ve variantě pro vázané a nevázané písmo.

Více o vázaném a nevázaném písmu